موتور خودرو | تجمع کربن و دوده در موتور خودرو

نحوه جلوگیری از تجمع کربن و دوده در موتور خودرو

با گذشت زمان ذرات کربن و دوده روی قطعات موتور خودرو تجمع پیدا می‌کنند. در این مقاله روش‌های جلوگیری از ایجاد این ذرات و همچنین نحوه پاک کردن آن‌ها را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم.
1403/06/25 09:23
کد خبر: 2421
نحوه جلوگیری از تجمع کربن و دوده در موتور خودرو

  موتور خودرو :  با اینکه تزریق پورت همچنان رایج‌ترین نوع تزریق الکترونیکی سوخت به موتور است اما تزریق مستقیم بنزین نیز به گزینه‌ای محبوب بین خودروسازان تبدیل شده زیرا باعث ریزتر شدن بهتر سوخت و کاهش آلایندگی شده و خاصیت خنک‌کنندگی نیز دارد؛ اما علیرغم مزیت‌هایی که تزریق مستقیم نسبت به تزریق پورت دارد، مشکلاتی نیز به چشم می‌خورد که بارزترین آن‌ها را می‌توان افزایش تجمع کربن و دوده در قطعات داخل موتور دانست.

 تجمع کربن شامل باقی‌مانده‌های این عنصر است که به دلیل عدم سوختن کامل همه مخلوط سوخت و هوای موجود در محفظه احتراق به وجود می‌آید. این کربن و دوده در موتورهای تزریق مستقیم بیشتر از موتورهای تزریق پورت دیده می‌شود و علت آن نیز روشن است: سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت را مستقیماً به درون محفظه احتراق تزریق می‌کنند درحالی‌که سیستم‌های تزریق پورت سوخت را پشت سوپاپ‌های ورودی موتور می‌پاشند و به این ترتیب مخلوط سوخت و هوا باعث پاک شدن سوپاپ‌ها از ذرات کربن و دوده می‌شوند.

از آنجایی که در موتورهای تزریق مستقیم سوخت از سوپاپ‌های ورودی عبور نمی‌کند بنابراین شاهد تشکیل سریع ذرات کربن و دوده در سوپاپ‌ها و انژکتورها هستیم. این ذرات باعث گرفتگی انژکتورها شده و مانع عملکرد درست سوپاپ‌های ورودی می‌شوند. در حال حاضر برخی خودروسازان از سیستم‌های دوال دایرکت و تزریق پورت استفاده می‌کنند تا مزیت‌های هر دو سیستم را با یکدیگر ترکیب کرده و تشکیل ذرات کربن و دوده را محدود کنند.

با اینکه راهی برای جلوگیری کامل از تجمع کربن و دوده وجود ندارد اما می‌توان روند تشکیل آن را کند کرد. برخی از این روش‌ها شامل سرویس و نگهداری مرتب خودرو، استفاده از سوخت باکیفیت و به‌کارگیری تمیزکننده‌های انژکتور سوخت خواهند بود. همچنین با تمیز کردن دستی سوپاپ‌ها امکان پاک کردن این ذرات وجود خواهد داشت. البته برای این کار باید از مواد مخصوص و باکیفیت استفاده کرد.




کپی لینک کوتاه خبر: https://faalchi.com/d/2xkkz4

پربیننده ترین




اخبار داغ