برای تعویض شناسنامه قدیمی ام کجا مراجعه کنم؟ | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی

برای تعویض شناسنامه قدیمی ام کجا مراجعه کنیم؟
1403/06/13 03:00
کد خبر: 1059
برای تعویض شناسنامه قدیمی ام کجا مراجعه کنم؟ | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد، مدارکی نظیر اصل شناسنامه قبلی و عکس سه در چهار (در صورتی که شناسنامه فاقد عکس است) می باشد و از نکات حقوقی مربوط به مدارک تعویض شناسنامه، این بوده که چنانچه نماینده قانونی فرد، برای تعویض شناسنامه، اقدام می کند، باید، مدارک مثبت سمت خود را ارائه نماید.

با توجه به صدور شناسنامه های جدید و تاکید رئیس سازمان ثبت احوال، بر جایگزینی شناسنامه های قدیم به جدید، همچنین، با توجه به عدم قبول شناسنامه های قدیمی در برخی ادارات، امروزه، تعویض شناسنامه قدیم به جدید، برای افراد متاهل و مجرد، مساله ای جدی تلقی می شود.

از مهم ترین مسائلی واطلاعات مورد نیازی که افراد، در تعویض شناسنامه، باید به آن، توجه داشته باشند، مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد و نکات حقوقی مربوط به آن است؛ چراکه در صورت تکمیل نبودن مدارک، پروسه تعویض شناسنامه قدیم به جدید، با مشکل مواجه خواهد شد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم اطلاعات مورد نیاز و مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیم به جدید​، برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد و همچنین، انجام این امر، در خصوص شناسنامه های عکس دار و بدون عکس را مورد بررسی قرار داده و بگوییم این مدارک، هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، چه هستند و چه نکات حقوقی را باید در خصوص آن ها، مد نظر قرار داد.
 

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیم به جدید

هنگامی که فردی، اعم از متاهل یا مجرد، با دلایلی نظیر حذف اسم همسر سابق از شناسنامه و یا تبدیل شناسنامه قدیم به جدید، قصد گرفتن المثنی یا تعویض شناسنامه خود را دارد، باید از مدارک لازم برای این امر، برخوردار بوده و اطلاعات مورد نیاز در خصوص این مدارک را داشته باشد.

 

با توجه به تاکید رئیس سازمان ثبت احوال، بر ضرورت تعویض شناسنامه قدیم به جدید، در این بخش از مقاله، قصد داریم، مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیم به جدید را مورد بررسی قرار دهیم که بنا بر اعلام سازمان ثبت احوال، در سایت خود، به آدرس www.sabteahval.ir، مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد در تعویض شناسنامه قدیم به جدید، در مراجعه به دفاتر پیشخوان، عبارتند از:

 

اصل شناسنامه قدیم که فرد، قصد تعویض و تبدیل آن، به شناسنامه جدید را دارد.

 

سه قطعه عکس سه در چهاری که جدیدا گرفته شده و دارای زمینه روشن است (در خصوص افراد 15 ساله ای که قصد تعویض و عکس دار کردن شناسنامه خود را دارند، همچنین، افراد 30 ساله ای که بر طبق قانون، باید نسبت به تعویض عکس شناسنامه، تا یک سال بعد از 30 سالگی، اقدام کنند و در این اثنا، می خواهند، اقدام به تعویض شناسنامه قدیم به جدید نیز نمایند.)

 

فیش واریز هزینه تعویض شناسنامه قدیم به جدید، که در حال حاضر و در سال 1401، حدود 71 هزار تومان است اما، بر اساس بودجه و بخشنامه هر سال، مبلغ آن، افزایش می یابد.

 

داشتن یکی از مدارکی که در ادامه، ذکر می شود، در خصوص کسانی که شناسنامه ای که قصد تعویض آن را دارند، فاقد عکس است؛ پاسپورت؛ کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی؛ گواهینامه رانندگی؛ کارنامه دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا که دارای عکس است؛ معرفی نامه عکس دار، در خصوص محصلین، از سوی مدرسه ای که در آن، مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکس دار کارکنان دولتی که در آن، مشخصات شناسنامه ای آن ها، ذکر شده است.

 

داشتن تائیدیه نیروی انتظامی، در خصوص افرادی که شناسنامه ای که قصد تعویض آن را دارند، فاقد عکس است و از مدارکی که در مورد قبل گفتیم، برخوردار نیستند.

 

اطلاعات پستی و مدارک مثبت قیمومت یا نمایندگی قانونی، در خصوص افرادی که قیم یا نماینده قانونی آن ها، نسبت به تعویض شناسنامه، اقدام می کند. همچنین، کد ملی پدر و مادری که در قید حیات هستند، همسر و فرزندان و مشخصات عقد نامه فرد متاهل.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد

در مواردی، افراد متاهل، به دلیل جدایی از همسر خود یا فوت همسر، قصد حذف اسم همسر را از شناسنامه خود داشته و برای این هدف، قصد دارند، نسبت به تعویض شناسنامه و یا درخواست صدور شناسنامه المثنی، اقدام کنند.

همچنین، در مواردی، افراد مجرد، به علت برخورداری از شناسنامه قدیمی، قصد تعویض شناسنامه قدیم خود به جدید را دارند که در زیر مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجردی که قصد حذف اسم همسر یا صرفا، تبدیل شناسنامه قدیم به جدید را دارند، ارائه شده است:

 

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجردی که صرفا قصد تبدیل شناسنامه قدیم به جدید را دارند:

 

 

 عکس سه در چهار به تعداد سه قطعه (افرادی که علاوه بر تعویض، قصد عکس دار کردن شناسنامه یا تغییر عکس آن را دارند)؛ اصل شناسنامه قدیمی؛ فیش واریز هزینه تعویض شناسنامه؛ کد ملی همسر و فرزندان افراد متاهل؛ کد ملی پدر و مادری که زنده هستند؛ مدارک مثبت سمت و قیمومت (در صورتی که ولی خاص، نماینده قانونی یا قیم، برای تعویض شناسنامه، اقدام می کند)؛ اطلاعات پستی و اطلاعات عقد نامه افراد متاهل؛

 

 پاسپورت، کارت معافیت یا پایان خدمت، معرفی نامه عکس دار در خصوص محصلین از سوی مدرسه، کارنامه های عکس دار دوره راهنمایی یا کارت پرسنلی دارای عکس که مشخصات سجلی در آن درج شده(در خصوص افرادی که شناسنامه آن ها، فاقد عکس است)؛ تاییدیه عکس نیروی انتظامی، در خصوص افرادی که از مدارکی نظیر پاسپورت و... در شناسنامه فاقد عکس، برخوردار نیستند.

 

 

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد مطلقه ای یا بیوه ای که با تعویض شناسنامه و دریافت المثنی یا شناسنامه جدید، قصد حذف اسم همسر یا همسران قبلی را از شناسنامه دارند:

 

 

علاوه بر تمام مدارک ذکر شده در دو پاراگراف قبل، زنان باکره، باید از حکم دادگاه و گواهی بکارت و مردان و زنان مطلقه و بیوه، باید از سند نکاحیه و طلاق، همچنین، مدارک مثبت ثبت ازدواج جدید در شناسنامه، برخوردار باشند.

 

در غیر این صورت، حتی در صورت تعویض شناسنامه قدیم به جدید یا صدور المثنی، همچنان نام همسر سابق یا فوت شده، در شناسنامه جدید یا المثنی، قید خواهد شد و این امر، از جمله نکات حقوقی است که افراد باید در خصوص مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد (به واسطه طلاق یا فوت همسر)، مد نظر داشته باشند. ​

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه بدون عکس و عکس دار

پس از توضیح درباره مدارک لازم و اطلاعات مورد نیاز برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد، همچنین، ذکر مدارک تعویض شناسنامه قدیم به جدید، در این بخش، قصد داریم مدارک لازم برای تعویض شناسنامه بدون عکس و عکس دار را مورد بررسی قرار دهیم که عبارتند از: 

 

 مورد اول: پاسپورت؛ 

 

مورد دوم: کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی؛

 

مورد سوم: گواهینامه رانندگی؛

 

مورد چهارم: کارنامه دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا که دارای عکس است؛

 

مورد پنجم: معرفی نامه عکس دار، در خصوص محصلین، از سوی مدرسه ای که در آن، مشغول تحصیل می‌باشند؛ 

 

مورد ششم: کارت شناسایی عکس دار کارکنان دولتی که در آن، مشخصات شناسنامه ای آن ها، ذکر شده است؛

 

مورد هفتم: تاییدیه نیروی انتظامی، در خصوص افرادی که دارای شناسنامه فاقد عکس بوده و هیچ یک از مدارک فوق الذکر را ندارند؛

 

 مورد هشتم: اصل شناسنامه قدیم؛

 

مورد نهم: عکس سه در چهار با زمینه روشن؛

 

مورد دهم: مدارک مثبت سمت قیمومت یا نمایندگی

 

مورد یازدهم: فیش واریز هزینه

 

مورد دوازدهم: طلاق نامه، سند نکاحیه، گواهی بکارت و حکم دادگاه (در خصوص کسانی که مطلقه یا بیوه هستند و قصد حذف اسم شوهر از شناسنامه خود را دارند.)

 

مورد سیزدهم: اطلاعات پستی، شماره ملی پدر و مادر، همچنین، کد ملی همسر و فرزندان و مشخصات عقد نامه.

 

شایان ذکر است که داشتن یکی از موارد 1 تا 9، در خصوص افرادی که قصد تعویض شناسنامه خود را دارند و شناسنامه آن ها، فاقد عکس است، کفایت می کند و افرادی که شناسنامه آن ها، عکس دار است، نیازی به ارائه مدارک ذکر شده در این موارد، نخواهند داشت. داشتن باقی مدارک، در هر دو گروه، شناسنامه های عکس دار و فاقد عکس، ضروری است.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه در دفاتر پیشخوان دولت

سازمان ثبت احوال، در سایت خود، مرجع صالح برای تعویض شناسنامه قدیم به جدید و صدور شناسنامه المثنی را دفاتر پیشخوان عمومی دولت، اعلام کرده است و همین امر، سبب طرح این پرسش می گردد که مدارک لازم برای تعویض شناسنامه در دفاتر پیشخوان دولت چیست؟ لذا در این بخش، قصد داریم تا به این پرسش، پاسخ دهیم.

 

در پاسخ به این پرسش باید گفت، مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افرد متاهل و مجرد در دفاتر پیشخوان دولت همان مدارکی است که در تیترهای مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد، مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیم به جدید و تعویض شناسنامه عکسدار و بدون عکس گفتیم.

 

بنابراین، تمامی افراد، بسته به شرایط خود، باید، از مدارک ذکر شده در سه تیتر قبل، بهره مند باشند و هنگام مراجعه، مدارکی نظیر اصل شناسنامه، عکس سه در چهار یا پاسپورت را همراه خود ببرند. در ادامه، نکات حقوقی مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد را خواهیم گفت.

نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

پس از اینکه به طور کامل، درباره مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد، شناسنامه عکسدار و بدون عکس و شناسنامه قدیمی به جدید، صحبت کردیم، در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص نکات حقوقی این مدارک، توضیح دهیم. نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه عبارتند از:

 

از مهم ترین نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد این است که هر فرد، شخصا باید، برای این امر، اقدام کند؛ مگر اینکه وکیل داشته یا محجور باشد که در این صورت، ولی خاص یا قیم یا نماینده قانونی او، با مدارک مثبت این امور، می توانند، برای تعویض شناسنامه محجور، اقدام کنند.

 

از دیگر نکات حقوقی مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل، این است که تنها در صورتی نام همسران سابق در شناسنامه مرد متاهلی که تعدد زوجین دارد یا زن متاهلی که پیش از این مطلقه یا بیوه بوده، نخواهد آمد که سند طلاق و سند ازدواج فعلی خود را ارائه کنند و ازدواج فعلی، در شناسنامه آن ها، ثبت شده باشد.

 

همچنین، از نکات حقوقی مربوط به مدارک تعویض شناسنامه زنان مجرد که پیش از این، سابقه ازدواج داشته و اکنون، به واسطه طلاق یا فوت همسر، مجرد هستند، این است که تنها بعد از ارائه حکم دادگاه و گواهی بکارت، نام همسر سابق، در شناسنامه جدید تعویض شده، نخواهد آمد.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://faalchi.com/d/3kezq3

پربیننده ترین




اخبار داغ